Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Mihaela Dindelegan a lansat şase cărţi, cinci la bibliotecă şi una online

Marţi,

Mihaela Dindelegan a lansat şase cărţi, cinci la bibliotecă şi una online

Mihaela Dindelegan a revenit, marţi (11 noiembrie 2014), la Biblioteca Judeţeană „Gheorghe Şincai", aşa cum a promis joi, 18 septembrie, cu o nouă serie de cărţi de poezii, centrate în jurul ideii de armonie.

„Poveştile vieţii", publicate în trei volume însoţite de imagini color şi planşe de colorat, „Poemele armoniei" şi „Cei ce ştiu" sunt cele cinci cărţi pe care Mihaela le-a pregătit pentru întâlnirea de  marţi, cu micii săi cititori şi iubitori de lectură.
Cea de-a şasea, intitulată „Al vieţii Împărat", a fost lansată online pe site-ul de poezii al autoarei, www.petaledestea.ro.
Marţi, s-au deschis iarăşi porţile sufletului
 „De fiecare dată când o carte sau mai multe cărţi se lansează înseamnă că sunt nişte porţi, nişte uşi care se deschid şi care reuşesc să ne dea măsura unei lumi cu totul şi cu totul aparte. Doamna Mihaela Dindelegan ne-a obişnuit deja cu o mare dăruire pentru cei ca voi, pentru cei ca noi, pentru toată lumea, pentru că are un suflet pe care nu mulţi reuşesc să şi-l etaleze aşa frumos în vers cum o face dânsa. Şi mai ales atunci când sufletele noastre sunt atât de pline de veselie, de bine şi de dorinţă de a face totul să fie frumos, este cu atât mai important".
Astfel a grăit doamna director Ligia Mirişan, managerul Bibliotecii, în deschiderea manifestării. La sărbătoarea de marţi a sufletului au mai onorat directorul Direcţiei pentru Cultură Bihor, Lucian Silaghi, doamna profesor metodist al CCD, Diana Popa, poetul Lucian Munteanu şi doamna Mioriţa Săteanu, preşedinte onorific al Uniunii Femeilor. În sală, copii de la Şcoala Gimnazială „Dacia", elevi ai doamnelor profesori Diana Zlibuţ şi Teodora Sâncelean, precum şi elevi de la Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller", însoţiţi de directorul liceului, dl prof. Nicolae Ungur, şi directorul adjunct, doamna prof. Krisztina Vasi, au ocupat mai bine de jumătate din capacitatea amfiteatrului.
Şi de această dată, despre volumele lansate au vorbit în chip măiestrit doamna profesor de limba română Diana Popa, poetul Lucian Munteanu şi dna Mioriţa Săteanu, iar cel care a făcut show la recitarea versurilor a fost îndrăgitul actor Rin Tripa, care a dat culoare, forţă şi personalitate versurilor, stimulând curiozitatea şi apetitul pentru cetit, prin „vizualizarea" scenetelor din poveşti.
Ovidiu Dan
Lumea ca un basm, văzută de Diana Popa, lecturând „Poveștile vieții"
Totul începe cu formula „a fost odată ca niciodată..." Așa începe orice basm, poveste de viață și chiar viața însăși. Tot aşa începe şi povestea de azi, despre autoarea Mihaela Maria Dindelegan, care lansează trei volumele de poveşti în versuri.
Poveștile aduse azi în discuţie, ne introduc într-o lume a binelui, a armoniei, unde viețuitoarele învață generozitatea, milostenia, înțelegerea față de semenii lor, ajungând să trăiască într-o armonie totală. Odată ce deschidem cartea, deschidem ușa spre supranatural. Această parte de supranatural este evident necesară în viața fiecărui copil, pentru că „a crește" înseamnă și „a explora".
 Autoarea promovează victoria binelui asupra răului prin alte metode decât cele clasice, realizate prin  confruntarea fizică, dură. Personajelor aflate în situații limită le revine o misiune dificilă: aceea de a convinge adversarul, că prin bunătate și cu multă căldură se găsesc soluții care să mulțumească pe toată lumea. Astfel în poezia Iubirea mamei o gazelă reuşeşte să schimbe atitudinea unui leu, care în loc s-o ucidă, mobilizează şi alte animale împreună cu care pleacă în căutarea puiului gazelei. La vârsta copilăriei, poveștile și desenul sunt principalele mijloace de exprimare a vieții afective a copilului. În această etapă de vârstă se fixează principalele valori și modele de viață.
 Basmele joacă un rol foarte important din punct de vedere educativ. Ele stimulează dorința de cunoaștere, imaginația și creativitatea copilului. Copilul este ajutat să stabilească o legătură între lumea sa interioară și cea exterioară, să își construiască propria imagine de sine.
În poveștile autoarei Mihaela Maria Dindelegan copilul descoperă existența unor lumi complexe, ce sunt guvernate de reguli și principii. Copilului îi va fi stârnit interesul să  descopere funcţionalitatea universului. El va întreba, de exemplu, cum se ajunge la stele, cum este format cerul sau ce este luna. Un exemplu concludent îl constituie povestea „La serbarea stelelor".
„În a stelelor palate 
Lumini vii se întâlnesc
Cu dorinţa să arate
Ce mult toate strălucesc...
 
Am adus şi înţelepciune
Să ne îmbrăcăm cu ea,
Şi am făcut din fapte bune
Rochii lungi, pentru a avea
 
Şi mai multă strălucire.
Astfel noi ne-am îmbrăcat
În inimă cu iubire
Şi cu un adevăr curat".
Sunt subliniate valorile morale (înţelepciunea, iubirea, adevărul) cu care trebuie să ne îmbrăcăm sufletele.
Se remarcă preferinţa autoarei pentru strălucire, idee subliniată de prezenţa aurului( Aurul şi perlele), a stelelor, a soarelui, chiar şi a curcubeului luminos (Glasul curcubeului).
 Intenţia scriitoarei este de a merge mult mai departe de simplul act al lecturii. Poveștile consolidează legătura dintre copil și părinte prin implicarea ambelor părți într-o activitate care îi reunește prin cuvinte, comportamente și trăiri afective. Părintele este cel care creează contextul, devenind regizorul unei scene de viață, iar copilul o trăiește. Poveștile reprezintă pretextul cel mai favorabil pentru a stabili o legătură profundă între părinte și copil, prin alocarea unui timp unic. Astfel, cititul sau nararea unei povești poate deveni un ritual al familiei, contribuind astfel la definirea unui program comun.
Prin intermediul întâmplărilor prin care trec eroii, basmele anticipează viitoarele etape ale existenței, cu dificultățile ce vor putea să apară și cu modalitățile în care acestea pot fi depășite. În acest sens, basmele sunt pentru copil un curs complet de formare pentru viață.
 Nu întâmplător, într-o anumită perioadă copiilor le place îndeosebi un anume basm si vor să-l asculte doar pe acela: îl ascultă iar și iar, nu se mai satură de el, iar celelalte basme nu-l interesează. În momentul respectiv acela e „basmul lor", basmul care vorbește despre problema pe care o au atunci. Îşi vor schimba preferințele atunci când vor depăși respectivul moment din propria evoluție. Obiceiul de a le povesti copiilor basme tinde uneori să se piardă, în favoarea informațiilor mai tehnice, raționale și realiste. Se uită un fapt fundamental și anume că: un copil nu este un adult în miniatura, e un copil!
 Chiar şi la vârste foarte fragede, poveştile au un rol important în dezvoltarea copilului. Un bebeluş de câteva luni, ascultând poveşti, învaţă foarte mult despre limbaj, intonaţie, sunete.
Lipsa timpului îi face pe mulţi dintre noi să îşi abandoneze copiii în faţa televizorului, la desene animate, sau a calculatorului, la jocuri. Câte un basm spus măcar o dată la câteva zile creează între părinţi şi copil acea legătură specială dintre doi oameni care trăiesc aceleaşi senzaţii, au aceleaşi sentimente şi îşi imaginează aceleaşi scenarii. Momentul poveştii este special şi poate să se păstreze peste ani, când nu va mai fi nevoie de poveşti, dar va fi nevoie de discuţii ca între prieteni.
Cu prilejul lansării acestor volume de poveşti ne-am amintit  rolul acestora în viaţa copiilor noştri şi în relaţia părinte - copil. Urmează fireasca întrebare: Când i-ai spus ultima oară o poveste copilului tău?
 O felicit pe d-na Mihaela Dindelegan şi îi doresc pe viitor mult succes în demersul educativ pe care l-a iniţiat. 
Prof. metodist Popa Diana
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Mihaela Dindelegan a lansat şase cărţi, cinci la bibliotecă şi una online.

Trimite email
luni, 29 aprilie 2024, 00:52:26 Ora de vară a Europei de Est