Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Construind astro-trepte…

Povestea unei călătorii printre stele și galaxii

Construind astro-trepte…

Așa după cum am pomenit și în articolul „Scara cunoașterii - de la treptele ludice la cele logice”, articol cu care voi participa la început de mai la un simpozion internațional, de mică am visat că zbor spre cer, admirând tot ceea ce se înalță, iar în gimnaziu, impulsionată de mentorul meu, am reușit să urc și să văd cât mai departe.

Am urcat treptele cunoașterii, lăsând în urmă trepte, care să ușureze urcușul celorlalți. Am construit trepte matematice, trepte ale siguranței on-line și eco-trepte, iar acum am pregătit astro-trepte. Privind imensitatea cerului, s-au născut în mintea mea întrebări despre locul nostru în Univers. Mi-ar fi plăcut ca astronomia să fi fost una dintre materiile cel puțin opționale în curricula națională, dar pentru că nu este, am început s-o studiez participând la diverse concursuri organizate de NASA la care am obținut premii organizând diverse activități, prezentări, învățând să fac diferite calcule. Acestea sunt câteva motive pentru care am inițiat și coordonat activitatea „Povestea unei călătorii printre stele și galaxii”.
„O lume, un cer”
Din 2010, pentru valorificarea moștenirii lăsate de Anul Internațional al Astronomiei 2009, luna aprilie a fost declarată Luna Mondială a Astronomiei (Global Astronomy Month), lună în care astronomia se sărbătorește pe întreg mapamondul. Luna Mondială a Astronomiei 2014 s-a desfășurat sub deviza: „O lume, un cer”.
 „Povestea unei călătorii printre stele și galaxii” s-a desfășurat în această idee, marcând momente importante ale lunii aprilie, cum ar fi: Ziua Mondială a Aviației și Cosmonauticii - 12 aprilie, Ziua Mondială a Planetei Pământ - 22 aprilie, Eclipsa inelară de Soare – 29 aprilie, dar și Ziua Internațională a Astronomiei, care anul acesta va fi sărbătorită în 10 mai, zi în care vom petrece împreună o seară astronomică, privind la stele cu lunete și telescoape și recitând „La steaua”, de Mihai Eminescu.
La activitate au participat micuții astronauți agoriști, coordonați de prof. Alina Angela Manolescu, învățătoarele Adina Popa,  Alina Popa, Maria Roșca, Crina Miere și învățător Gabriel Vîlcu, alături de colegi și prieteni de-ai mei: Claudia Bot, Ioana Bondoc, Carla Hora și Horea Deaconescu. Subsemnata, în calitate de căpitan de bord al acestei nave, îmbrăcată într-un costum de pilot american de la Space Camp, am avut sarcina de a-i informa și însoți într-o călătorie spațială imaginară.
Activitatea a debutat cu o informare (pe baza unei prezentări în PowerPoint și vizionarea unor filmulețe cu referire la Univers), urmată de dezbateri interactive. S-a vorbit despre formarea Universului, Sistemul Solar și ansamblul de corpuri cerești din care este format (Soare, planete, sateliți naturali, asteroizi, meteoriți, comete), poziția planetelor față de Soare (aici agoriștii, purtând numele diverselor planete, au făcut rotații în jurul unei fetițe blonde cu chip de „Soare”, aflând semnificațiile mișcării de rotație a Pământului în jurul Soarelui și în jurul propriei axe), explicația noțiunilor de unitate astronomică și an-lumină; au fost apoi „bombardați” cu informații de tipul Știați că, referitoare la părintele astronomiei, Galileo Galilei și descoperirea de către acesta a lunetei astronomice, la cosmonautul sovietic Iuri Gagarin - primul om care a călătorit în spațiul cosmic, la Neil Armstrong - primul om care a pus piciorul pe suprafața Lunii, la primul cosmonaut român Dumitru Prunariu și activitatea complexă de studiere a Pământului efectuată de acesta; le-am vorbit despre NASA (National Aeronautics and Space Administration), misiunea și viziunea acestei agenții, despre câteva planetarii și observatoare astronomice existente în lume, dar și despre faptul că Oradea a fost gazda primului observator astronomic european vreme de 200 de ani, despre Astroclubul Meridian Zero din Cetatea Oradea, despre mecanismul unic în Europa de pe turla Bisericii cu Lună din Oradea, care arată toate fazele Lunii; am încheiat cu mentorul meu, profesor Dorina Szatmari, care a absolvit în 2006 și 2007 ambele nivele de pregătire în știința spațială și explorarea Cosmosului la Centrul educațional al NASA, mentor de la care am dobândit pasiunea pentru astronomie și al cărei costum l-am îmbrăcat cu ocazia acestei activități.
Pe planeta roșie
Am decis să facem o călătorie pe Marte; ne-am propus ca fiecare etapă a călătoriei să fie consemnată într-un jurnal de bord, iar fiecare lucru realizat (inclusiv pozele) să fie afișat pe un panou astronomic. Pentru început astronauții și-au creat costumele expunându-le pe panou; împărțiți în trei echipe, au desenat și colorat o navă spațială pe care au trecut inițialele AIS (Agora International School – locul de desfășurare a activității); completând un labirint, au căutat calea optimă a expediției, data plecării și calculând au aflat data reîntoarcerii pe Pământ. Ca să poată ateriza pe Marte, au trebuit să descifreze un cod secret al porții stelare, un cod care trebuia descifrat și completat după anumite reguli matematice; La sosirea pe Marte, am fost întâmpinați de 6 extratereștri, care ne-au ghidat în vizitarea planetei numai după completarea unui careu. Eram fericiți, nevoie mare, văzându-ne pe cea de-a IV-a planetă a Sistemului Solar, pornind de la Soare, o planetă de tip terestru, cu cratere, vulcani, văi, deșerturi, furtuni de nisip, calote glaciare polare, cu anotimpuri și cu doi sateliți - Phobos și Deimos. La întoarcere, am reușit să facem câteva poze, am completat panoul astronomic, am furnizat jurnalul de bord presei, și am oferit diplome tuturor eroilor povestirii noastre.
O lume ce ne așteaptă să o cunoaștem
Închei acest reportaj, afirmând că învățând matematică, fizică, biologie, chimie, prin pași mărunți, putem ajunge mai aproape de capacitatea de a proiecta sonde și navete spațiale, de a fi astronaut sau, pur și simplu, de a fi un pământean cu picioarele pe pământ, conștient că departe de Pământ, în timp și spațiu, e o lume ce ne așteaptă să o cunoaștem.
Reporter, Ioana Dzițac
Foto: Horea Deaconescu
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Construind astro-trepte…  

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 01:20:13 Ora standard a Europei de Est