Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

„Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție”

Interviu cu prof. Ioan Șereș, inspector general al Inspectoratului Școlar al județului Bihor

„Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție”

Din 31martie 2008, Inspectoratul Școlar al județului Bihor are un nou general în persoana profesorului Ioan Șereș, cunoscut de dascălii bihoreni ca un bun manager și din „mandatele” anterioare, când a fost inspector de personal, inspector general adjunct cu reforma, iar ultima oară inspector școlar general, funcție din care a demisionat la 1 noiembrie 2003, din cauza unor conflicte cu ministerul.

 -Domnule inspector general, Ioan Șereș, dând știrea numirii dumneavoastră în funcția de inspector general al Inspectoratului Școlar chiar la 1 aprilie, unii puteau să o ia drept păcăleală, dacă nu ne-ar cunoaște, și nu ar fi vizualizat pozele publicate (pe site) de la evenimentul petrecut în sala Filarmonicii de Stat din Oradea.
-După cum îi știm, cel puțin dascălii noștri nu sunt atât de slabi de înger. Iar decizia de numire poartă data de 31 martie 2008. Evenimentul a fost deosebit, ca și cadrul în care s-a desfășurat, fiind prezenți în sală inspectorii generali din întreaga țară, care participau la Oradea la o reuniune de două zile cu reprezentanți ai Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului. Iar numirea a venit din partea unui secretar de stat, chiar dacă dna Pasztor Gabriella este de-a noastră, având funcția de secretar de stat pentru învățământul în limbile minorităților și relații internaționale.
-O perioadă îndelungată ați ocupat diferite funcții în cadrul Inspectoratului Școlar, pe care le-ați părăsit, de fiecare dată, doar prin demisii personale pe care vi le-ați asumat în momentele respective. E antologică ultima demisie, din înalta funcție, căreia i-am putea spune: „Gâlceava generalului Șereș cu ministerul”...
Când ați ocupat prima funcție la Inspectoratul Școlar și când s-a produs ultimul „divorț”?
-Am început ca inspector de personal, în 1991, și am demisionat din funcția de inspector general la 1 noiembrie 2003, în urma unui conflict cu ministerul.
În perioada 1991- 1995, am fost inspector de personal; din 1995, inspector general adjunct cu reforma, până în mai 1997, când am demisionat, iar din februarie 2001 și până la 1 noiembrie 2003, inspector general.
Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție.
„Se pare că eu, acum, am un mare „nenoroc”...”
-Cum ați regăsit Inspectoratul Școlar, ce „moștenire” aveți spre gestionare, noutăți de început?
 -Drept să spun mi-a fost un pic groază, pentru că între timp s-au produs multe modificări legislative și metodologice, dar nu e chiar așa de grav, precum mi-am închipuit. Ceea ce stăpâneam înainte ca inspector general e valabil și astăzi. Sunt însă noutăți, schimbări la nivel de sistem. Grijile financiare au fost descentralizate. Este mai simplu prin implicarea primăriilor. Se pare că eu, acum, am un mare „nenoroc”(nenoroc în ghilimele), în sensul că trebuie să gestionez finanțări importante pentru sistem. Chiar în 31 martie, a avut loc o ședință de guvern care a scos o hotărâre (Hotărârea 370 din 31 martie 2008), prin care s-au alocat învățământului din Bihor sume frumoase: 1.023 de mii de lei pentru șase unități de învățământ care au reabilitări și reparații capitale în curs de derulare. Pentru continuarea lucrărilor la cele două campusuri școlare începute (C. E. „Partenie Cosma” și Gr. Șc. Sanitar „Vasile Voiculescu”) în Oradea și Liceul Teoretic „Petofi Șandor” din orașul Săcuieni au fost alocate câte 1.300 de mii de lei pentru fiecare. Pentru două grupuri școlare, tot un fel de campusuri, la Cadea și Aleșd („Alexandru Roman”), tot câte 1.300 de mii de lei pentru fiecare. O sumă extraordinar de frumoasă, 9.733 de mii de lei, pentru 105 unități școlare care au obiective de investiții, reabilitări, reparații capitale în curs de desfășurare, coordonate în totalitate de Inspectoratul Școlar. Douăzeci de unități de învățământ beneficiază de 4.241 de mii de lei pentru realizarea de utilități (19 din mediul rural, plus Grădinița nr. 1 din Marghita – pentru modernizare), toate fiind coordonate de I.S.J.Bihor.
-Într-adevăr, se vor pune în mișcare sume imense pentru reabilitări, modernizări și reparații capitale, necesare de altfel, dar pentru mobilierul școlar?
-Acum, am distribuit în școli comunicări cu banii pentru mobilier școlar nou în aproape toate unitățile, în funcție de solicitările înaintate. Suma totală pentru mobilier se ridică la 3.047 de mii de lei.
-Domnule inspector general, microbuzele școlare promise Bihorului și plătite (așa  se spune), vin tot mai greu. Miercuri, 9 aprilie, am fost prezenți la livrarea celor trei microbuze Fiat restante din lotul celor 12.
-Din păcate, nici noi și nici ministerul nu putem face nimic pentru a urgenta livrarea.
Apropo de microbuze, dorim să înlocuim vechile microbuze școlare (ARO). La Abram, Valea lui Mihai și Tarcea s-a și făcut înlocuirea, iar în perioada următoare, vom mai primi 14 microbuze Volkswagen, pentru clubul sportiv „Bihorul”, Lugașu de Jos, Vadu Crișului, Aușeu, Sânmartin (înlocuire ARO), Hotar, Buntești, Borod, Școala din Aleșd, Olcea, Tinca, Cociuba Mare, Căbești și Căpâlna.
Întâmpinăm greutăți în distribuirea acestor microbuze școlare. Sunt primării, cum este cea din Chișlaz, care declară că nu găsesc resurse financiare pentru plata șoferului și întreținerea microbuzului, deși, prin comasare, s-a desființat ciclul gimnazial (simultan) de la Cihei, reducându-se un număr de posturi de profesori, pe care i-am rezolvat. În acest fel, s-a făcut economie la salarizarea profesorilor la nivelul comunei, plus că acele săli de clasă dezafectate nu mai trebuiesc reparate și întreținute. Chișlazul este însă un caz izolat...
O să am grijă să nu existe unități de învățământ vitregite
-Timp de două zile (în 1 și 2 aprilie), la Oradea, s-a desfășurat  reuniunea de lucru a reprezentanților Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului cu inspectorii școlari generali.
Care au fost principalele probleme dezbătute?
-La o întâlnire de mare ținută, coordonată de reprezentanți de rang de secretar de stat, inspectorii generali au apreciat proiectul național lansat de reprezentanții Inspectoratului Școlar al județului Bihor – disciplina opțională „Educația ecologică și de protecție a mediului”, iar M.E.C.T. a reacționat pozitiv la editarea și distribuirea pe inspectorate școlare a manualelor noii discipline opționale. Este poate primul act de reformă care nu vine de sus, de la M.E.C.T., ci din teritoriu, respectiv de la noi, de la Inspectoratul Școlar al județului Bihor.
O problemă cu care se confruntă inspectorii generali este problema repartizării absolvenților de clasa a VIII-a în licee și școli de arte și meserii. Până acum, doar cei care promovau testele naționale puteau accesa locuri în licee. De-acum, cu teza unică, făcându-se media, toți vor putea accesa aceste locuri, în ordinea mediilor.
Cea de-a doua problemă importantă ridicată a fost cea a bacalaureatului. Anul acesta, examenul de bacalaureat va fi cel mai sofisticat. Propriu-zis, de această dată, vom avea două feluri de bacalaureat: unul după programa nouă pentru clasele a XII-a de la zi, ruta directă, și altul după programa veche pentru clasa a XIII-a ruta progresivă și alte forme de învățământ (seral și frecvență redusă).
Mișcarea personalului didactic va fi grea. Sunt foarte mulți absolvenți pe anumite specializări, iar sistemul nu-i poate înghiți. Și acum zece ani, au fost posturi greu accesibile, iar altele care devin tot vacante pentru că nimeni nu le vrea.
Legat de reformă, se tot vorbește de aerisirea programelor, dar, practic, nu se face nimic. Nu toate manualele alternative răspund cerințelor. Îmi amintesc, eram inspector cu reforma, când englezii au gândit sistemul de manuale alternative. Se stabilesc, ca la licitație, puncte de evaluare, și în funcție de acestea se acceptă o variantă sau alta (fidelitatea programei, realizarea din punct de vedere didactic: grafic și metodologic, plus  accesibilitate – preț). La noi, s-au făcut autori de manuale toți cei care au avut prieteni în stânga și în dreapta.
Problema violenței în școli a fost pusă pragmatic. Preocupați cu problemele existenței, care nu sunt deloc ușoare, părinții au scăpat copiii de sub control, iar aceștia au intrat în diferite grupuri. Stoparea fenomenului nu trebuie să se facă mărind numărul  de paznici (portari), ci prin întronarea unui spirit educativ al școlii. Activitățile desfășurate în parteneriat cu poliția se dovedesc eficiente.
-Domnule inspector general, la finalul discuției noastre, câteva dintre problemele pe care vi le-ați propus la început de „mandat”.
- Să fac cât mai eficiente aceste lucruri legate de problemele ridicate la reuniunea inspectorilor generali. Să implementez ca lumea programul de transport al elevilor. O să am grijă să nu existe unități de învățământ vitregite, în acest sens, aștept finanțarea pe cap de elev. Doresc apoi să elimin mentalitatea că fiecare trebuie să aibă neapărat un loc de muncă, un post (călduț). Școala nu există în primul rând pentru profesori, ci pentru copii!
- Vă mulțumesc, și vă doresc succes în implementarea celor propuse.
Ovidiu DAN

Trimite email
luni, 6 mai 2024, 20:23:07 Ora de vară a Europei de Est